2. Kesmeler (Interrupts)


2. Kesmeler (Interrupts)

Kesmeler mikrodenetleyici ile yapılacak tasarımlarda oldukça önemli bir yer tutar. Kesmeler program akışının belirli bir nedene bağlı olarak kesintiye uğratılması ve normal çalışmakta olan program prosedüründen çıkılarak farklı bir program alanına gidilmesini ve sonra kalınan yere geri dönülerek tekrar çalışmaya devam edilmesini sağlayan yapılardır.

Kesmeleri ve neden ihtiyaç duyduğumuzu bir örnekle açıklamaya çalışalım: Bir arkadaşınız ile konuşarak yolda yürümektesiniz. Bu yürüyüşünüz esnasında arkanızdan ye yakından bir korna sesisin keskin keskin çaldığını duyduğunuzda ne yaparsınız? Elbette bu durumda öncelikle yapmakta olduğunuz konuşmayı keser, gerekirse yürüyüşünüzü durdurur ve arkaya bakarak bu kornanın nedenini anlamaya çalışırsınız. Eğer size doğru freni patlamış bir aracın son sürat geldiğini fark ettiğinizde oradan kaçmak ilk yapacağınız şey olmalıdır. Eğer korna size yol vermeniz için çalıyorsa hemen yan tarafa geçerek araca yol verirsiniz. Diğer bir seçenek ise bu korna sizinle ilgilide olmayabilir. Sonuçta neden ne olursa olsun yapılması gereken şey o anda yapmakta olduğunuz işi sona erdirmek ve size gelen uyarıya yönlenmektir. Her üç durumdan sonra ise yapılacak iş ise yine önünüze dönerek yolunuza arkadaşınız ile konuşarak devam etmektir.

Burada size gelen bir uyartıya karşı sizin verdiğiniz bir tepki sonucu faaliyetiniz bir süreliğine kesilmiştir. Bu uyartının durumuna göre yapmanız gerekeni yaparak sonuçta kaldığınız yere geri dönerek kaldığınız yerden devam etmeniz gerekmektedir.

Başka bir örnek vermek gerekirse; diyelim ki bir arkadaşınıza arabanızın anahtarı gerekiyor. Ona anahtarı okulda vermek üzere anlaştınız. Arkadaşınız gelecek ama ne zaman gelecek bilmiyorsunuz. Aynı anda okulda da dersiniz var. Bu durumda sizin iki seçeneğiniz vardır. Ya derse gireceksiniz arkadaşınızı dışarıda bekletecek yada onun gelişini kaçıracaksınız. Yada dışarıda onun gelmesini bekleyip dersleri kaçıracaksınız.

Peki, hem derse girip, hem de arkadaşınızı nasıl kaçırmazsınız. Bunun için iki yöntem uygulayabilirsiniz. Birincisi dışarıya arkadaşınızı tanıyan başka birini bırakırsınız. O arkadaşınızın gelişini bekler geldiğinde size haber verir sizde anahtarı verirsiniz veya arkadaşınız geldiğinde sizi telefon ile arayarak haber verir sizde anahtarı arkadaşınıza teslim edersiniz. Böylelikle ne dersten mahrum kalırsınız nede anahtarı verememek gibi bir durumla karşı karşıya kalırsınız.

Kesmelerin bize sağladığı ikinci fırsatta bunun gibi durumlardır. Yani işlemcimiz sürekli olarak bir durumun oluşmasını bekler ise o sırada yapması gereken diğer işlemlere ya daha az zaman ayırmak zorunda kalır yada o işlemleri yapamaz. Onun yerine bu uyarının gerçekleşmesi durumunda gerekli işi yapmak diğer işler için bize yeterli zamanın kalmasını sağlayacaktır. İlk örneğimizde olduğu gibi korna acaba arkamdan çalacak mı diye her üç adımda bir arkamı dönüp bakmak yürüme zamanımı oldukça fazla uzatacaktır. Ayrıca eğer korna çalmadan araç arkamdan gelirse ve ben her üç saniyede bir arkama bakıyor isem ve araç ise ikinci saniyede arkamda belirdi ise ben arkama bakıncaya kadar araç zaten bana çarpmış olacaktır. Yani aracın gelişini kaçırmış olacağım.

Kesmeler mikrodenetleyici'de iki farklı şekilde oluşur. Bunlar harici ve dahili kesmeler olarak isimlendirilir. Harici kesmeler dışarıdan mikrodenetleyici'ye uygulanacak olan kesmelerdir. Bunlar mikrodenetleyici üzerindeki bu iş için ayrılmış uçlar aracılığı ile yapılır. Dahili kesmeler ise mikrodenetleyicinin içindeki modüllerden oluşturulur. Örneğin daha sonraki konularda görülecek zamanlayıcı kesmeleri, haberleşme kesmeleri gibi.

Kesme oluştuğunda program normal çalışma işlemini keserek kesme oluştuğunda çalışması gereken yere gider. Burada gelen kesmenin ne olduğu değerlendirilir. Uyartının ne olduğuna bağlı olarak yapılması gereken iş neyse yapılarak daha sonra programda kaldığınız yere geri dönmeniz sağlanır.

Mikrodenetleyici’de kesmeleri kontrol eden yazmaçlar bulunur. Bu yazmaçlar hangi kesmelerin kullanılacağını belirlemeniz için kullanılır. Bu yazmaçlarda yer alan kesmeler hem dahili kesmeler hem de harici kesmeler içindir.

Harici kesmeler ise dışarıdan gelen uyartılar için olduğunu daha önce söylemiştik. Örneğin bir motoru kontrol eden bir devrenin her zaman için motorun koruma kapağının açıldığını kontrol etmesine gerek yoktur. Eğer motor kapağı açılırsa güvenlik açısından motorun durdurulması gerekmektedir. Kapağa monte edilecek bir anahtar vasıtasıyla bu kesme oluşturulup mikrodenetleyici'ye aktarılırsa bu durum oluştuğunda kesmeler devreye otomatik olarak girecek ve ilgili işlem olarak motorun durdurulması gerçekleşmiş olacaktır.

Kesmelerde önemli bir durumda bayraklardır. Bayraklar (flags) bir kesmenin olduğunu gösteren bitlerdir. Bu bitler Logic 1 ise kesme oluşmuş demektir.

Bayraklarda en önemli olan konu ise bayrakların sıfırlanması işlemini programcının yapması gereğidir. Bunu da bir örnekle açıklamak istersek bir futbol maçında yan hakemler herhangi bir kural ihlali olduğunda orta hakeme bunu bildirmek için ellerindeki bayrakları kaldırırlar. Bu durumu orta hakem görünceye kadar devam ederler. Buradaki genel mantıkta buna benzer. Herhangi bir kesme oluştuğunda bayrak otomatik olarak bire gider. Bu bayraklardan herhangi biri Logic olarak 1 olduğunda program normal çalışma rutininden çıkarak kesme için ayrılan yere gider. Kesme rutinine gidildiğinde gereken işlemleri yaptıktan sonra rutinden geri dönerken bu bayrağı sizin tekrar Logic 0 durumuna getirmeniz gerekmektedir. Eğer bu işlemi yapmazsanız ana programa geri döndüğünüzde bayrak hala 1 olduğu için yeniden kesme rutinine geri dönersiniz.

Kesme oluştuktan sonra 1 olan bayrağın 0 yapılmaması program içinde kısır bir döngünün oluşmasına neden olacaktır.

Bayraklar sadece ilgili kesmenin aktif olması durumunda Logic 1 durumuna gider. Şartlar sağlanmış olsa da, dışarıdan uyartı gelse de kesmeler aktif değilse bayraklar asla Logic 1 olmaz.

Mikrodenetleyici programları çalıştırırken içindeki program sayacı ile hangi program satırının ( adresinin ) çalıştığını kontrol eder ve kaydeder. Bu Sayac FSR (File Status Register) olarak isimlendirilir. Programların normal çalışması sırasında kesme oluştuğunda çalışılmakta olan program satırından farklı bir satıra gidilir. Kesmeden önceki satıra geri dönmek için bu adres saklanmalıdır. Ayrıca kesme oluştuğunda program halen kullanmakta olduğu değişkenleri ve değerleri saklamalıdır. Program kesmeden önceki yere geri döndüğünde değişkenlerin değerleri aynen yerine konmalıdır. Değişken değerleri mikrodenetleyicide LIFO tipi belleklerde saklanır.


Şekil 11
 
FIFO ( First In First Out ): İlk giren ilk çıkar tipi bellek. Sıralı erişimli bellek tiplerindendir. Bu tip belleğin çalışmasını bir boru içine yerleştirilen toplar ile anlatabiliriz. Bir borunun sol tarafından içeriye sırası ile mavi, sarı, kırmızı toplar atarsak ve diğer ucundan bu topları alırsak yine aynı sıra ile toplara ulaşabiliriz. Buna ilk giren ilk çıkar tipi bellek adı verilir.

Şekil 12

LIFO ( Last In First Out ): Son giren ilk çıkar tipi bellek. Borunun sağ tarafı kapalı ise mavi,sarı, kırmızı girer çıkarken kırmızı, sarı, mavi olarak çıkar. Yani son giren ilk çıkmıştır.

Mikrodenetleyici içindeki LIFO tipi bellekler tampon bellek olarak kullanılır. Bu belleklerde isteğe bağlı olarak değerler saklanabilir. Fakat burada dikkat edilmesi gereken konu bu belleklerin sıralı erişim özelliğine sahip olduğudur. Aşağıdaki örnekle bu konuyu daha iyi anlamaya çalışalım.

POP 10
POP Deger
POP 1254

PUSH Var1
PUSH Var2
            PUSH Var3


Pop komutu sıralı erişimli belleğe değer atamak için kullanılır. Aynen topların borudan içeriye alınması gibi bir yöntemde verileri belleğe alır. Yukarıda belleğe önce 10 değeri arkasından Deger değişkeninin değeri ve 1254 değeri sırası ile alınmıştır. Sonra Push Var1 komutu çalıştığında belleğe en son atılan 1254 değeri Var1 değişkenine atanır. ( Not: Burada Var1 değişkeninin word olduğunu düşünmelisiniz.) Var2 değişkenine Deger değişkeninin değeri ve en son olarak ta Var3 değişkenine 10 değeri aktarılır.

Kısaca tekrar söylemek gerekirse belleğe hangi sıra ile değerleri atarsanız o sıranın tam tersi şeklinde bellekten değerleri geri almanız gerekmektedir.

Önce kesmeler için kullanılacak yazmaçları inceleyelim:

INTCON YAZMACI
               
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-X
GIE
PEIE
T0IE
INTE
RBIE
T0IF
INTF
RBIF
Bit 7






Bit 0

Bit 7       GIE: Bütün Kesmeleri Devreye Al
                                1=Bütün kesmeler devrede
                               0=Kesmeler devre dışı
                Bit 6       PEIE: Haberleşme kesmesi
                               1=Haberleşme kesmesi devrede
                               0=Haberleşme kesmesi devre dışı
                Bit 5       T0IE: Timer0 kesmesi
                               1=Timer 0 kesmesi devrede
                               0=Timer 0 kesmesi devre dışı
                Bit 4       INTE: RB0 harici kesmesi
                               1=RB0 harici kesmesi devrede
                               0=RB0 harici kesmesi devre dışı
                Bit 3       RBIE: PortB’nin değişim kesmesi
                                1=Değişim kesmesi devrede
                               0=Değişim kesmesi devre dışı
                Bit 2       T0IF: Timer 0 bayrağı
                               1=Timer 0 kesmesi oluştu
                               0=Timer 0 kesmesi oluşmadı
                Bit 1       INTF: RB0 kesmesi bayrağı
                               1=RB0 kesmesi oluştu
                               0=RB0 kesmesi oluşmadı
                Bit 0       RBIF: PortB Değişim bayrağı
                               1=PortB değişim kesmesi oluştu
                               0=PortB değişim kesmesi oluşmadı

OPTION_REG YAZMACI

R/W-1
R/W-1
R/W-1
R/W-1
R/W-1
R/W-1
R/W-1
R/W-1
RBPU
INTEDG
T0CS
T0SE
PSA
PS2
PS1
PS0
Bit 7






Bit 0

                Bit 7       RBPU: PortB Pull-up aktif biti
                               1=PortB Pull-ups aktif değil
                               0=PortB Pull-ups aktif
                Bit 6       INTEDG: Kesme kenarı seçimi
                               1=RB0 kesmesini kenar yükselirken oluştur
                               0=RB0 kesmesini kenar düşerken oluştur
                Bit 5       T0CS: Timer0 clock kaynağı seçim biti
                               1=RA4 ucundan harici Clock kaynağı
                               0=Dahili osilatörü kullan
                Bit 4       T0SE: Harici Timer0 kaynağının tetikleme kenar seçimi
                               1=RA4 ucu Yüksekten düşüğe giderken tetiklen
                               0=RA4 ucu Düşükten yükseğe çıkarken tetiklen
                Bit 3       PSA: Taksimatlandırma değerinin uygulanacağı zamanlayıcı
                               1= WDT’ye uygula
                               0=Timer0’a uygula
                Bit 2-0   Taksimatlandırma değeri


Bit
TMR0
WTD
000
1:2
1:1
001
1:4
1:2
010
1:8
1:4
011
1:16
1:8
100
1:32
1:16
101
1:64
1:32
110
1:128
1:64
111
1:256
1:128











PIE1 YAZMACI

R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
PSPIE
ADIE
RCIE
TXIE
SSPIE
CCP1IE
TMR2IE
TMR1IE
Bit 7






Bit 0

                Bit 7       PSPIE: Paralel Slave Port Okuma/Yazma kesmesi
                               1=PSP Okuma/Yazma kesmesi aktif
                               0= PSP Okuma/Yazma kesmesi aktif değil
                Bit 6       ADIE: A/D çevirici kesmesi
                               1=A/D kesmesi aktif
                               0=A/D kesmesi aktif değil
                Bit 5       RCIE: USART alıcı kesmesi
                               1=USART alıcı kesmesi aktif
                               0=USART alıcı kesmesi aktif değil
                Bit 4       TXIE: USART gönderici kesmesi
                               1=USART gönderici kesmesi aktif
                               0=USART gönderici kesmesi aktif değil
                Bit 3       SSPIE: Senkron Seri Port kesmesi
                               1=SSP kesmesi aktif
                               0=SSP kesmesi aktif değil
                Bit 2       CCP1IE:CCP1 kesmesi
                               1=CCP1 kesmesi aktif
                               0=CCP1 kesmesi aktif değil
                Bit 1       TRM2IE:Timer2 kesmesi
                               1=Timer2 kesmesi aktif
                               0=Timer2 kesmesi aktif değil
                Bit 0       TMR1IE:Timer1 kesmesi
                               1=Timer1 kesmesi aktif
                               0=Timer1 kesmesi aktif değil

PIE2 YAZMACI

R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0








Bit 7






Bit 0

                Bit 7       Kullanılmıyor
                Bit 6       Ayrılmış Alan
                Bit 5       Kullanılmıyor
                Bit 4       EEIE: Eprom yazma kesmesi
                               1=Eprom yazma kesmesi kesmesi aktif
                               0= Eprom yazma kesmesi kesmesi aktif değil
                Bit 3       BCLIE: Hat çarpışması kesmesi
                               1=BCLIE kesmesi aktif
                               0=BCLIE kesmesi aktif değil
                Bit 2       Kullanılmıyor
                Bit 1       Kullanılmıyor
                Bit 0       CCP2IE:CCP2 kesmesi
                               1=CCP2 kesmesi aktif
                               0=CCP2 kesmesi aktif değil



PIR1 YAZMACI
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0








Bit 7






Bit 0

                Bit 7        PSPIF: Paralel Slave Port Okuma/Yazma bayrağı
                               1=Okuma/Yazma kesmesi oluştu
                               0=Kesme oluşmadı
                Bit 6        ADIF: A/D çevirici kesme bayrağı
                               1=AD çevrimi tamamlandı
                               0=AD çevirimi henüz tamamlanmadı
                Bit 5        RCIF: USART alıcı kesmesi bayrağı
                               1=Alıcı tamponu dolu (veri geldi)
                               0=Alıcı tamponu boş
                Bit 4        TXIF: USART gönderici kesmesi bayrağı
                               1=Gönderici tamponu boş (Veri gönderildi)
                               0=Gönderici tamponu dolu
                Bit 3        SSPIF: Senkron Seri Port kesme bayrağı
                               1=SSP kesmesi oluştu
§   SPI: Gönderme/Alma işlemi gerçekleşti
§   I2C Slave: Gönderme/Alma işlemi gerçekleşti
§   I2C Master:
·          Gönderme/Alma işlemi gerçekleşti
·          START bilgisi oluştu
·          STOP bilgisi oluştu
·          RESTART bilgisi oluştu
·          Acknowledge bilgisi oluştu
·          START/STOP bilgisi oluştu ( Multi-Master sistemde)
                                               0=SSP kesmesi oluşmadı
                Bit 2        CCP1IF: CCP1 kesme bayrağı
                               Capture Modu için
                                               1=Tmr1 kesmesi oluştu
                                               0=Tmr1 kesmesi oluşmadı
                                               Compare Modu için
                                               1=Tmr1 kesmesi oluştu
                                               0=Tmr1 kesmesi oluşmadı
                                               Pwm Modu için
                                               Kullanılmaz
                Bit 1        TMR2IF:Timer2 kesmesi bayrağı
                               1=Timer2 kesmesi oluştu
                               0=Timer2 kesmesi oluşmadı
                Bit 0        TMR1IF:Timer1 kesmesi bayrağı
                               1=Timer1 kesmesi oluştu
                               0=Timer1 kesmesi oluşmadı

PIR2 YAZMACI

R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0
R/W-0








Bit 7






Bit 0

                Bit 7       Kullanılmıyor
                Bit 6       Ayrılmış Alan
                Bit 5       Kullanılmıyor
                Bit 4       EEIE: Eprom yazma kesmesi bayrağı
                               1=Eprom yazma kesmesi kesmesi oluştu
                               0= Eprom yazma kesmesi kesmesi oluşmadı
                Bit 3       BCLIE: Hat çarpışması kesmesi
                               1=BCLIE kesmesi oluştu
                               0=BCLIE kesmesi aktif oluşmadı
                Bit 2       Kullanılmıyor
                Bit 1       Kullanılmıyor
                Bit 0       CCP2IE:CCP2 kesmesi
                               1=CCP2 kesmesi oluştu
                               0=CCP2 kesmesi aktif oluşmadı

2. Kesmeler (devam 2)

Devre 5
Öncelikle devremizi inceleyelim. Devre yapı itibariyle diğer devrelerden farklı değil. PortB.0 bacağına bir buton bağlanmış PortC ucuna ise dört adet led bağlı. (Led’lerin çalışma voltajı +5V’a alınmış ve bu nedenle de direnç bağlanmamıştır.)

Burada RB0 harici kesmesinin nasıl kullanılacağını inceleyeceğiz. Port isimlerine dikkat edilirse RB0/INT ifadesini göreceksiniz. Buradaki INT kısaltması interrupt kelimesinin kısaltmasıdır yani bu ucun kesme giriş noktası olduğunu göstermektedir. Butonun bağlanışına dikkat ederseniz, Buton basılı değilken bu uç Logic 0’da kalmaktadır. Butona basıldığında ise Logic olarak 1 durumuna gitmektedir. Bu önemli bir durumdur. Çünkü bu girişin hangi Logic durumda kesmeye gideceği ayarlamamız gerekmektedir. Dışarıdan gelen bilgi Logic 1 olduğunda kesme oluştur yada Logic 0 olduğunda kesme oluştur. Hangi durum devremiz için uygunsa birisinin seçilmesi gerekir. Eğer bu ayar yapılmadı ise standart olarak bu Logic 1’e gidince kesme oluştura ayarlıdır. Bunun ayarlamasını daha sonraki örnekte inceleyeceğiz. Şimdiki örneğimizde kesme Logic 1’deyken oluşacaktır.
 Prg 16:

           Device 16F877
XTAL 4

 TRISB = %00000001
 PORTB = 0
 TRISC = 0
 PORTC = 0

 ON_HARDWARE_INTERRUPT GoTo Kesme
 INTCON = %10010000 
 GoTo AnaProgram

Kesme:
    Toggle PORTC.1
    INTCON.1 = 0
Context Restore

AnaProgram:
    PORTC.0=1
    DelayMS 500
    PORTC.0=0
    DelayMS 500
GoTo AnaProgram


Klasik cihaz ve kristal tanımlamalarının ardından Portların tanımlamaları yapılmıştır. PortB’nin 0 nolu ucu giriş diğer uçları çıkış, PortC’nin bütün uçları çıkış olarak tanımlanmıştır.

“ON_HARDWARE_INTERRUPT GoTo Kesme” satırında donanımsal kesme oluştuğunda ana programdan ayrılıp gidilmesi gereken etiket adresi belirtilmiştir.

 INTCON = %10010000 satırında  ise evrensel kesme ile birlikte PortB.0 kesmesi aktif hale getirilmiştir. Hemen arkasından GoTo Ana Program diyerek asıl çalışacak olan program etiketine gidilmiştir. Çünkü eğer bu işlem yapılmaz ise kesme rutini programın başında tanımlandığı için kesme oluşmasa da kesme rutini çalışacaktır. Bu istenmeyen bir durumdur bu yüzden programın çalışması sırasında kesme rutininin üzerinden atlanması gerekmektedir.

Ana program içinde yapılan işlem programdan da görebileceğiniz gibi 500 Ms aralıklar ile PortC.0’a bağlı olan led’in yakılıp söndürülmesidir. Bu işlem mikrodenetleyici tarafından bir döngü içinde sürekli tekrar edilirken eğer butona basılırsa bir kesme oluşacaktır. Programın neresinde olursanız olun kesme oluştuğunda direk olarak kesme isimli alt programa yönlenirsiniz. Bu alt programda PortC.1’rine bağlı Led durum değiştirecektir. Alt programdan geri dönerken önce ilgili bayrağı INTCON.1 = 0 komutunu kullanarak sıfırlamamız gerekmektedir. Context Restore komutu ile de ana programda kaldığımız yere geri dönmekteyiz. Eğer bayrağı sıfırlamadan ana programa geri dönersek bayrak hala Logic 1 olduğu için yeniden kesme oluşmamış olsa bile kesme alt programına tekrar geri dönüş yaparız.

Bu programı eğer kesme kullanmaz isek aşağıdaki şekilde de yazabiliriz.

Prg 17:

            Device 16F877
XTAL 4

 TRISB = %00000001
 PORTB = 0
 TRISC = 0
 PORTC = 0

AnaProgram:
    If PORTB.0=1 Then Toggle PORTC.1
    PORTC.0=1
    DelayMS 500
    PORTC.0=0
    DelayMS 500
GoTo AnaProgram


Yukarıdaki programın kesme kullanmadan farkı ne diye düşünürseniz; programa dikkatli baktığınızda farkın çok büyük olduğunu göreceksiniz. If önermesi ile butona basılmasının kontrolü yapıldıktan sonra yaklaşık olarak 1 sn boyunca butona basılma kontrolü tekrar yapılmamakta. Eğer bu sırada butona basılıp çekilirse program butona basıldığının farkına varmayacaktır. Normal çalışmasına devam edecektir.  Böylelikle basılan tuşlar kaçırılacak ve programınız yapması gereken işi yapamayacaktır.

2. Kesmeler (Devam 3)

Program 18’de aynı anda iki farklı kesme aynı anda kullanılmıştır. Option_Reg.5 ile Timer0’ın çalışması için gerekli olan osilatörü seçmektedir. Bu yazmaç 0 değerini aldığında mikrodenetleyici’ye bağlı olan osilatör seçilir eğer harici bir osilatör kullanmak istiyorsanız RA4 ucuna harici bir osilatör takarak ve bu yazmacı 1 yaparak bu harici osilatörüde kullanabilirsiniz.  Ayrıca osilatörü olduğu gibi kullanabileceğiniz gibi bölerek te kullanabilirsiniz. Eğer Option_Reg.3 0 değerini alırsa Taksimatlandırma oranı Timer0’a uygulanır. Option_Reg registerinin 0,1,2 nolu bitleri Taksimatlandırma oranını seçmemiz için kullanılır. Oran 1/256 için bu bitler 1 yapılır. (zamanlayıcılar ile ilgili daha detaylı anlatımları zamanlayıcılar isimli bölümde bulabilirsiniz.)



Prg: 18

           Device 16F877
XTAL 4

 TRISB = %00000001
 PORTB = 0
 TRISC = 0
 PORTC = 0

 OPTION_REG.5=0; Timer0 için dahili osilatörü kullan
 OPTION_REG.3=0; Taksimatlandırma oranını Timer0'a uygula
 OPTION_REG.2=1; 1/256 bölme değerini kullan
 OPTION_REG.1=1;
 OPTION_REG.0=1;
 TMR0=0

 Dim Sayac As Word
 Sayac=0

 ON_HARDWARE_INTERRUPT GoTo Kesme
 INTCON = %10110000 
 GoTo AnaProgram

Kesme:
    If INTCON.1=1 Then; RB0 kesmesi oluştu mu?
        Toggle PORTC.1
        INTCON.1 = 0
    EndIf
    If INTCON.2=1 Then; Timer0 kesmesi oluştu mu?
        Toggle PORTC.2
        INTCON.2=0
        Sayac=Sayac +1
        If Sayac>=10 Then
            Toggle PORTC.3
            Sayac=0
        EndIf       
    EndIf
Context Restore

AnaProgram:
    PORTC.0=1
    DelayMS 500
    PORTC.0=0
    DelayMS 500
GoTo AnaProgram


INTCON yazmacında da Bütün kesmeler, RB0 kesmesi, Timer0 kesmesi aktif hale getirilmiştir.

Ana program daha önceki örnek programda da olduğu gibi 500 Ms aralıklarla PortC.0’a bağlı Led yanıp sönecektir.

Eğer PortB.0’a bağlı butona basıldığında kesme devreye girecek ve Kesme isimli alt programa gidilecektir. Burada If önermesi ile INTCON yazmacındaki bayraklar test edilmektedir. Çünkü programda birden fazla kesme aktiftir. Kesmelerden hangisi oluşursa oluşsun her durumda da gidilen program parçası aynı yerdir. Dolayısı ile kesme alt programına gittiğimizde buraya neden geldiğimizi, hangi kesmenin oluştuğunu bilmemiz gerekmektedir.

Oluşan kesmenin ne olduğuna bağlı olarak yapmamız gereken iş farklı olacağı için If önermesi ile yapılacak işlemler birbirinden ayrılmıştır. Eğer RB.0 kesmesi oluşursa PortC.1’e bağlı Led konum değiştirecektir. Yok biz Timer0 kesmesinden dolayı bu alt programa geldi isek bu sefer PortC.1’e bağlı Led konum değiştirecektir.

Ayrıca Timer0 kesmesi oluştuğunda Sayac isimli değişkenin değeri bir arttırılmaktadır. Sayac değişkeninin değeri ne zaman 10’a eşit ve büyük olursa bu seferde PortC.3 e bağlı led konum değiştirmektedir.

Böylece 10 kez Timer0 oluştuğunda PortC.3 konum değiştirecektir.

Context Restore komutu gidilen Kesme alt programından ana programa geri dönüşü sağlayacaktır. Program sistem kapatılıncaya kadar bu şekilde çalışmasına devam edecektir.



0 Yorum:

Yorum Gönder